Průvodce výukou dle RVP na 1. stupni ZŠ pro 2. vzdělávací období
Popis
Formát: pořadač na vkládání listů A4
pro 4. a 5.ročník ZŠ
*Metodický materiál k využití při tvorbě ŠVP a při výuce podle něj.
*Průvodce lze používat samostatně, i s učebnicemi Modré řady Prodosu.
*Průvodce je v souladu s RVP ZV a Manuálem pro tvorbu ŠVP.
Co pro Vás Průvodce konkrétně zpracovává?
*OV Distribuuje učivo očekávaných výstupů do ročníků, a to názorně a na obsahu učebnic odpovídajících RVP. Zpřehledňuje každý OV pro dané období, předkládá vhodné postupy, odkazy na úlohy v učebnicích.
*KK Názorně propojuje jednotlivé OV s klíčovými kompetencemi a s úlohami v učebnicích. Přehledně ukazuje, jak práce s učebnicí rozvíjí KK v rámci každého výstupu.
*MS Formuluje mezioborové souvislosti u každého OV zvlášť, s odkazy do učebnic ostatních oborů. Obsahuje dílčí návrhy na integraci učiva.
*PT Předkládá metodicky zpracované projekty k realizaci každého průřezového tématu, vždy pro obě vzdělávací období. Obsahuje návrhy na začlenění PT do ročníků a předmětů. Uvádí úlohy a činnosti pro realizaci PT v učebnicích. ŠVP Souhrnně představuje přehlednou pomůcku k tvorbě osnov pro Školní vzdělávací program.
Realizační tým využije Průvodce při tvorbě ŠVP
• při formulaci výchovných a vzdělávacích strategií (Manuál 3.3.2)
• při začlenění průřezových témat do ŠVP (Manuál 3.3.4)
• při časovém, obsahovém i organizačním vymezení jednotlivých předmětů (Manuál 3.5)
• při rozpracování očekávaných výstupů, zařazení průřezových témat do ročníků i předmětů, vytyčení mezioborových
souvislostí a návrhů na integraci učiva (Manuál 3.5)
• pro přípravu výuky v předmětu v ŠVP (formulace výchovných a vzdělávacích strategií v předmětu, propojení výstupů s kompetencemi, obsahem učiva a postupy v učebnicích, distribuce učiva v časově-tematických plánech, začlenění a návrh realizace průřezových témat...)
Vyučující při výuce během školního roku využije
• konkrétní postupy pro osvojování výstupů (a rozvoj KK), odkazy na práci s učebnicemi u každého OV a odkazy na mezioborové souvislosti s ostatními obory (opět u každého OV).
• časově-tematické plány, které učivo učebnic Modré řady rozdělují po týdenních celcích a propojují s OV, KK i mezioborovými souvislostmi.
• projekty k průřezovým tématům – rozpracované vždy pro obě vzdělávací období; přehled učiva, které v učebnicích Modré řady podporuje realizaci každého PT.
• pro výuku s využitím Průvodce se pedagogovi osvědčí učebnice Modré řady, ucelené edice pro 1. stupeň, splňující požadavky RVP; Průvodce zároveň slouží jako metodická příručka pro výuku dle RVP ke každé z nich.
Průvodce si objednáváte po částech dle vlastního výběru.
Průvodce má formu šanonu na vkládání listů A4. V Základní sestavě najdete podrobný úvod a základní metodiku pro výuku na prvním stupni. Rozšiřující části (Průřezová témata, Časově-tematické plány) si můžete průběžně dokupovat dle potřeb a možností školy.
ZÁKLADNÍ SESTAVA
Spolu s praktickým šanonem obdržíte části:
1. Úvod
Stručné pojednání je věnováno možnostem využití učebnic pro dosahování očekávaných výstupů a také souvisejícím aspektům tvorby ŠVP. Samozřejmě obsahuje návod pro práci s Průvodcem, v němž se dozvíte, jak se v publikaci zorientovat a jak s ní zacházet. Především Vás ale naučí, jak všechny informace, které pro Vás tato metodika má, můžete využít při tvorbě školního vzdělávacího programu a při vlastní výuce.
2. Úlohy a realizace očekávaných výstupů
Tato část představuje metodickou základnu celého projektu. Každý z celkem 158 OV (očekávaných výstupů) je rozpracován pro příslušný vzdělávací obor a ročník a propojen s učivem a odkazy na práci s učebnicemi. Je vysvětleno, jak daný OV buduje a rozvíjí které KK, a jsou u něj doplněny odkazy na mezioborové souvislosti v ostatních oborech (úlohy a práce s učebnicemi). Zajišťuje v oborech Český jazyk a literatura, Matematika a její aplikace a Člověk a jeho svět osvojení všech OV a přiměřený rozvoj všech KK. Tato základní metodická část je pro celý projekt stěžejní.
ROZŠIŘUJÍCÍ ČÁSTI
*Časově tématické plány 1, 2
*K základní sestavě si můžete dokoupit další stejně podrobně zpracované materiály. Pro mnoho pedagogů budou i ty představovat metodickou pomoc naprosto nezbytnou, některé školy je naopak potřebovat nemusí (mají vlastní pojetí PT nebo časově-tematické plány). Proto jsou tyto části nabízeny k dokoupení dle vlastního uvážení.
*Časově-tematické plány rozpracovávají tematicky učivo učebnic Modré řady do týdenních období a propojují je s OV, KK i mezioborovými souvislostmi. Obsahují odkazy na úlohy, které podporují realizaci PT, náměty na činnosti, tipy, odkazy a další informace.
Specifikace
Váha | 1.26 kg | |
ROČNÍK | ZÁKLADNÍ ŠKOLY | |
Autor | Ondřej Cakl, Hana Mikulenková, Bohumil Novák, Eva |