Logico Piccolo: Pohádky: Červená Karkulka, Vlk a sedm kůzlátek
Popis
*Text pohádky
*Karkulka se strojí – přiřazování kusů oděvů a šperků k obrázku
*Karkulka připravuje košík pro babičku – spojování děje s výsledkem
*Koš plný dárků – porovnávání obrázků
*Cesta k babičce – doplňování obrázku podle detailů a barev
*Na cestě číhá vlk – sledování protínajících se čar
*Karkulka trhá květiny – porovnávání obrázků podle barev, tvarů a počtů
*Všechno dobře skončí – chronologické řazení obrázků
*Text pohádky
*Doma u kůzlátek – horizontální a vertikální orientace v rovině
*Maminka píše nákupní lístek – porovnávání počtů
*Kratochvíle – logické přiřazování předmětů k obrázkům
*Klid před bouřkou – porovnávání obrázků
*Kůzlátka, otevřete! – doplňování skládačky
*Vlk vtrhl do domečku – sledování stopy
*Všechno dobře skončí – chronologické řazení obrázků Karkulka a nejmenší kůzlátko – to nejsou princové či princezny z dalekých krajů, obklopeni trpaslíky, vílami nebo jinými pohádkovými bytostmi. Jsou dětem blíž, buď jako postava (hodné, odvážné dítě), nebo jejich postavením coby nejmenšího člena rodiny (což také platí pro většinu dětí). Děti se s nimi snadněji identifi kují. A taktéž mravní výpověď těchto pohádek je jednoduchá: raději poslouchej maminku (u pohádky Vlk a sedm kůzlátek by se dalo doplnit, že i ten nejmenší může být tím nejdůležitějším). Prostřednictvím těchto pohádek je možné v různých obměnách aktivně pracovat: převyprávět je ústně, písemně či formou obrázků, zahrát si je jako scénku (není třeba hodně rekvizit) apod., tedy aktivity především spojené se vzdělávací oblastí Český jazyk (dle RVP PV 5.2.1 a RVP ZV 5.1), které samozřejmě i tento soubor podporuje a podněcuje (rozšíření slovní zásoby, evokace řečového projevu, kultivace vyjadřovacích schopností atd.).
Hlavní záměr tohoto souboru je ale jiný: přiblížit se pohádkám z nečekaného směru, konkrétně prostřednictvím úloh z logického myšlení, prostorového a vizuálního vnímání, z prvouky a matematiky. Soubor navádí děti znovu probírat známý a oblíbený text, a to z netradiční strany: pozorováním, porovnáváním obrázků, logickým uvažováním a hledáním souvislostí. Kombinace známého materiálu s překvapivým pohledem na něj je účinným nástrojem jak k upevnění a prověření dosavadních znalostí, tak k povzbuzení vlastní kreativity a fantazie dětí. Tímto jsou děti vedeny k tomu, aby opustily "vyšlapané cesty" tradiční (většinou pasivní) práce s pohádkou, překročily (v tomto věku samozřejmě nevědomě) meze určitého oboru a propojily ho s oborem jiným. Nový pohled vyzývá k aktivní práci, kladení vlastních otázek, transformaci, abstrakci, vlastnímu zkoumání, inovaci a originalitě, směřuje tedy k vlastnostem žádaným ve všech vzdělávacích oblastech.
Specifikace
Váha | 0.268 kg | |
ROČNÍK | ZÁKLADNÍ ŠKOLY | |
Autor | J. Halířová |