Čteme s porozuměním každý den 3.třída
Popis
Formát: A4
Vazba: volné listy s přebalem
Čtěte s žáky každý den i ve třetí třídě!
V této publikaci najdete 150 pracovních listů, z nichž každý obsahuje krátký podnětný text pro třeťáky a sadu otázek rozvíjejících porozumění textu. Otázky s výběrem odpovědí míří na čtenářské dovednosti (např. vysuzování, rozpoznání příčiny a následku, odhalení záměru autora), otevřené otázky rozvíjejí čtenářské strategie (kupř. sledování porozumění, kladení otázek, vizualizace). Ke každému dni jsou v publikaci instrukce pro učitele – metodická podpora, která vám usnadní přípravu na výuku. Správné odpovědi na otázky a zadání naleznete v klíči.
* publikace navazuje na stejnojmenné materiály pro 1. a 2. třídu
* při pravidelném tréninku se žáci naučí používat čtenářské strategie a dovednosti
* žáci si zopakují čtenářské dovednosti, které si osvojili v 1. a 2. třídě
* texty jsou pro žáky zajímavé, přinášejí poučení i zábavu
* žáci se učí rozumět grafům, schématům, piktogramům a jiným vizuálním prvkům
* žáci si rozšiřují slovní zásobu a učí se reagovat na otázky s volbou odpovědí
* materiály jsou vhodné pro žáky s poruchami učení
Ve Čteme s porozuměním každý den se žáci učí následující čtenářské strategie a dovednosti, které jim pomáhají číst a porozumět různým druhům textů.
** Vytváření souvislostí
Žáci si dávají text do souvislostí, aby posílili své porozumění. Propojují text s osobní zkušeností nebo věcmi, které četli, anebo je viděli.
** Žáci si vytvářejí na základě četby představy. Učí se hledat v textu zajímavá slova a slovní spojení (konkrétní podstatná jména, dějová slovesa, přesvědčivá přídavná jména).
** Žáci se učí odhalit, jak je text uspořádán. To jim umožní předvídat, o čem se v textu dočtou, a soustředit se na autorovo hlavní sdělení nebo důležité myšlenky.
** Žáci se učí třídit informace podle toho, zda podporují – či nepodporují – autorovo hlavní sdělení nebo zda jsou z nějakého důvodu důležité.
** Žáci se učí klást si otázky před čtením, aby si stanovili účel čtení, během čtení, aby rozpoznali, kdy přestávají textu rozumět, nebo po čtení, aby si zkontrolovali své porozumění textu.
** Žáci se učí sledovat svůj vlastní proces čtení a všimnout si, kdy ztratili pozornost, anebo kdy přestávají textu rozumět. Pak mohou zapojit jinou strategii, díky které překážky překonají.
** Žáci určují, o čem text hlavně je, a nalézají detaily, které hlavní myšlenku podporují.
** Žáci hledají pořadí událostí nebo určují jednotlivé kroky činnosti.
** Žáci určují, co se stalo (následek) a proč se to stalo (příčina).
** Žáci určují, zda může být část textu prokázána (fakt), nebo se jedná o něčí názor či pocit.
**Žáci hledají shody a rozdíly mezi dvěma nebo více lidmi či věcmi.
**Žáci využívají vlastních znalostí a zkušeností a vodítek z textu vodítka, aby vyvodili informace, které nejsou v textu uvedeny přímo.
**Žáci využívají předchozích znalostí a zkušeností a vodítek z textu k tomu, aby předvídali, co se asi stane dál.
**Žáci určují, o kom a o čem je příběh i kde a kdy se odehrává.
**Žáci určují, zda se věci z textu mohly – či nemohly – stát ve skutečném světě.
**Žáci přemýšlejí o tom, proč autor text napsal a zda jeho záměrem je: pobavit, informovat, přesvědčit, anebo nás o něčem poučit.
**Žáci se dívají na znaky textu, jako jsou názvy, kapitoly a nadpisy.
**Žáci sledují obrázky, tabulky, grafy a další vizuální prvky.
**Texty v Čteme s porozuměním každý den se věnují tématům, která jsou pro žáky atraktivní, např. slavné osobnosti, příroda, způsob života, kamarádi, hry, zábava, škola. Texty jsou beletristické i naučné, objevují se i věcné texty (např. inzerát, recept). Beletristické texty mají pointu a naučné texty přinášejí vždy nějakou informaci, která je pro žáky nová či zajímavá.
Specifikace
Váha | 0.51 kg | |
ROČNÍK | ZŠ 3. ROČNÍK | |
Autor | Karen Cardellaová |